У Хмельницькому інституті МАУП відбувся науково-практичний семінар з елементами тренінгу «Українська жестова мова як один із основних засобів спілкування жестомовних осіб»
25 вересня 2024 року у Хмельницькому інституті МАУП відбувся науково-практичний семінар з елементами тренінгу «Українська жестова мова як один із основних засобів спілкування жестомовних осіб» для студентів-психологів 1 курсу бакалаврату та магістратури денної форми навчання.
Жестова мова є одним із найважливіших засобів спілкування для людей із порушеннями слуху, адже вона дозволяє їм повноцінно взаємодіяти із суспільством. Вивчення цієї мови для психологів є важливим елементом їхньої підготовки, оскільки це допомагає краще розуміти та комунікувати з жестомовними клієнтами, забезпечуючи ефективну психологічну підтримку.
Українська жестова мова має свою унікальну граматику, синтаксис та лексику, що відрізняє її від звичайної словесної мови. Це не просто набір жестів для передачі слів, а повноцінна мова зі своїми правилами побудови речень і вираження емоцій. Для психологів, які працюють із жестомовними особами, володіння цією мовою є не лише професійною перевагою, але й необхідністю для створення довірливих і глибоких відносин з клієнтами.
Також жестова мова відкриває доступ до розуміння культурних аспектів спільноти людей з порушенням слуху, допомагає ліквідувати бар’єри, що виникають у процесі взаємодії, і сприяє інклюзивному середовищу, де кожна людина може почуватися зрозумілою та прийнятою.
Метою семінару було ознайомити майбутніх психологів з основами української жестової мови та її значення в комунікації з людьми, що мають порушення слуху.
Доповідачами були: Наталія Ніколенко, Голова Хмельницької обласної організації Українського товариства глухих; Алла Мельничук, психолог Хмельницької спеціальної загальноосвітньої школи №33; Марія Яремчук, викладач кафедри психології Хмельницького інституту МАУП; бенефіціар Хмельницької обласної організації Українського товариства глухих. Вони поділилися своїм багаторічним досвідом роботи з жестомовними особами, детально розповіли про важливість жестової мови у повсякденному житті людей із порушеннями слуху та продемонстрували основні комунікативні техніки.
Професіонали наголосили на тому, що жестова мова не є універсальною в усіх країнах, адже кожна країна має свою національну жестову мову. Доповідачі також розповіли про особливості української жестової мови, її розвиток і адаптацію до сучасних потреб суспільства.
Завдяки професійному досвіду доповідачів, студенти мали можливість не лише отримати теоретичні знання, але й побачити, як на практиці працюють ті, хто володіє жестовою мовою на високому рівні.
Студенти із захопленням вивчали вправи на майстер-класі, що супроводжував науково-практичний семінар. Під час практичної частини заходу вони мали можливість зануритися в процес навчання української жестової мови та випробувати себе у спілкуванні жестами. Доповідачі провели серію вправ, спрямованих на засвоєння базових жестів, які допомагають у спілкуванні з людьми з порушенням слуху.
Студенти активно брали участь у тренінгу, уважно повторюючи рухи за професійними перекладачами та фахівцями, що допомагало їм швидше засвоїти новий матеріал. Виконання цих вправ дозволило їм краще зрозуміти структуру жестової мови та відчути її на практиці.
Отже, під час семінару учасники дізналися про основні принципи жестової мови, її структуру та особливості, а також про важливість жестової комунікації для забезпечення соціальної інтеграції людей із порушеннями слуху. Семінар також включав елементи практичних вправ і тренінгу, під час яких студенти мали можливість застосувати на практиці отримані знання, спілкуючись жестами та опановуючи базові комунікативні навички.
Захід сприяв не лише теоретичному засвоєнню матеріалу, але й практичному розвитку навичок, необхідних для майбутніх психологів у роботі з жестомовними клієнтами. Семінар не лише надав студентам базові знання про українську жестову мову, але й дозволив їм практично застосувати ці знання через тренінгові вправи. Це сприяло розвитку професійних компетенцій та кращому розумінню потреб жестомовних осіб, що є важливим для надання їм психологічної допомоги та підтримки.
Дякуємо Наталії Ніколенко, Аллі Мельничук, Марії Яремчук за співпрацю!