У Хмельницькому інституті МАУП відбулася гостьова лекція з елементами тренінгу для студентів-психологів бакалаврату
11 вересня 2025 року у Хмельницькому інституті МАУП відбулася гостьова лекція з елементами тренінгу «Вакансія чи fake вакансії, що несуть репутаційні ризики» для студентів-психологів 3-4 курсів бакалаврату денної форми навчання.
Лектором виступила Альона Підлужна-Ткач, кар’єрна консультантка «СпівДія Кар’єра». Програма «СпівДія Кар’єра» реалізується за підтримки Blue Check Ukraine.
Дана проблема є актуальною, оскільки питання працевлаштування завжди стосується не лише економічних аспектів, але й психічного здоров’я, самореалізації та професійної ідентичності особистості. Для майбутніх психологів надзвичайно важливо усвідомлювати, що вибір місця роботи може впливати на формування професійного «Я», самооцінку, мотивацію до діяльності та соціальний статус. Потрапляння у шахрайські схеми або сумнівні вакансії не тільки призводить до фінансових чи репутаційних втрат, а й може викликати серйозні психологічні наслідки: почуття провини, зниження впевненості у власних силах, розвиток тривожності та навіть професійного вигорання ще на початку кар’єрного шляху.
У тренінгу підкреслювалося, що аналіз вакансій потребує не лише логічного підходу, а й психологічної уважності до деталей та вміння розпізнавати маніпулятивні стратегії. Рекрутингові шахраї часто використовують психологічні прийоми впливу: апеляцію до швидкої вигоди, тиск часу («терміново потрібен працівник»), створення ілюзії «унікальної можливості», що нібито не потребує зусиль. Уміння розпізнати ці маніпуляції, зрозуміти, як вони впливають на емоційний стан людини, та вчасно відреагувати – це компетентність, яка є цінною для психологів, адже в майбутньому вони працюватимуть не лише з власними викликами, а й допомагатимуть іншим людям справлятися з подібними ситуаціями.
Аналіз «червоних прапорців» при виборі вакансій допомагає студентам сформувати психологічну готовність до реалій ринку праці та виробити адаптивні стратегії поведінки.
У ході тренінгу студенти активно долучалися до аналізу реальних прикладів вакансій, обговорювали свої асоціації та емоційні реакції на сумнівні пропозиції, вчилися відстежувати власні відчуття настороженості та критично оцінювати інформацію, що подається роботодавцем. Вони працювали в малих групах, де розподіляли ролі «роботодавця» та «кандидата», відпрацьовуючи навички комунікації та вміння ставити уточнювальні запитання, що допомагають виявити приховані ризики. Студенти вчилися розпізнавати психологічні маніпуляції – наприклад, надмірний тиск часу, апеляцію до жадібності чи страху втратити шанс, використання надто позитивних формулювань без конкретики.
Через інтерактивні вправи вони формували навички психологічного захисту: усвідомлення власних меж, уміння відмовлятися від небезпечних пропозицій без почуття провини та довіряти своїй. Студенти розробляли власні алгоритми перевірки вакансій: від пошуку інформації про компанію до оцінки її репутації у професійних спільнотах.
Лекція-тренінг показала, що знання психології дозволяє не тільки краще орієнтуватися у власних емоціях і мотивах під час пошуку роботи, а й розпізнавати маніпуляції, зберігати внутрішню рівновагу та робити усвідомлений вибір, який сприятиме гармонійному розвитку особистості й професійної ідентичності. Саме така психологічна обізнаність стає ефективним інструментом у запобіганні фінансовим і репутаційним ризикам.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |